Deti a 3 fakty o digitálnom prostredí

Nerovnomerný súboj

Aj nepozornému oku neunikne, že ľudia využívajú digitálne technológie takmer všade. Rodičia sa hnevajú na deti, že sa nevedia odtrhnúť od obrazoviek. Stáva sa ale tiež to, že sa hnevajú aj deti na rodičov, že im nevenujú pozornosť. Naša frustrácia by ale mala smerovať niekam inam. Je dôležité si uvedomiť, že digitálne technológie sú veľmi návykové preto, že za každou aplikáciou stojí tím odborníkov, od informatikov po odborníkov na ľudský mozog, ktorí pracujú na tom, aby nás pri technológiách udržali čo najdlhšie. Ich najväčším pomocníkom je hormón dopamín. Vďaka nemu cítime príjemné pocity. Vyplavuje sa napríklad aj vtedy, keď zdoláme vysoký kopec. Problém je, že pri používaní digitálnych technológií ho získame za minimálnu snahu veľmi rýchlo, čo spôsobí, že náš mozog si na isté množstvo dopamínu zvykne a chce ho stále viac a viac. Dobrá správa je, že keď si tento jav uvedomíme, začneme lepšie rozumieť svojmu konaniu a môžeme meniť naše zabehnuté vzorce správania. 

Nie je ako bicykel 

V brožúrke Buďme spolu MINIdigi nájdeme prirovnanie, že mobil nie je ako bicykel. Znamená to, že s bicyklom sa nič nedeje, keď ho oprieme o stenu, ale v našich mobiloch sa po ich odložení toho začne odohrávať veľmi veľa. Aplikácie analyzujú naše správanie, aby pri ďalšom používaní udržali našu pozornosť ešte dlhšie. Možno si si všimol, že keď sa na sociálnych sieťach zameriaš na istý druh obsahu, začne Ti aplikácia navrhovať podobné videá či príspevky. Potrebujeme si uvedomiť, že na internete to nie som len ja, prípadne môj kamoš, s ktorým komunikujem, ale som to ja, môj kamoš a ľudia, ktorí danú sociálnu sieť či inú službu na internete sprostredkujú. Na internete totiž nič nie je zadarmo – hoci si nemusíme platiť predplatné, celkom určite platíme svojím časom a pozornosťou. Pomôcť nám môžu rôzne aplikácie, ktoré zaznamenávajú, koľko času pred displejom strávime a v ktorých si vieme nastaviť vlastné limity pre jednotlivé aplikácie. Mnoho zariadení už má túto funkciu prístupnú aj priamo v nastaveniach. 

Displeje nevymysleli na budovanie vzťahov

Keď Steve Jobs v roku 2007 uviedol na trh iPhone, jeho cieľom nebolo vytvoriť digitálne prostredie, v ktorom žijeme teraz. Pri jeho prejave, keď predstavoval túto novinku, vyzdvihoval hlavne prínosy, ako iPhone pomôže a uľahčí ľuďom prácu. Až po niekoľkých minútach svojho prejavu sa dostal aj k funkciám ako odosielanie správ alebo jednoduchý prístup k internetu – teda to, ako dnes digitálne technológie používame najčastejšie. Pre mnoho mladých ľudí sa hranice medzi online a offline priestorom stierajú. Je dôležité, aby sme my ako MINIdigi animátori pomáhali deť

om a mladým sprostredkovať to, že digitálne technológie nemajú nahradiť budovanie vzťahov a osobnú komunikáciu, ale ich len doplniť, keď je to potrebné.

Sprevádzajme deti, aby ich digitálne technológie neoberali o vzácny čas. Trénujme s nimi digitálnu miernosť, ktorá je superschopnosťou zajtrajška.